måndag 29 mars 2010

Aningen rikare

Kom precis hem från en dag utöver det vanliga!

Jag hade nämligen bestämt träff med en bekant till Ullis som är min mammas gulliga väninna. Kvinnan bor en bra bit utanför Paris på en stor hästranch och var så snäll och skulle hjälpa mig hem med min packning hem till Sverige då de skickar hästar mellan Solvalla och Paris.

Påbörjade äventyret vid 14.30 genom att släpade min väska på 35 kg med trasigt hjul upp till tunnelbanan. Vanligtvis tar det 5-6 minuter men nu tog det mig hela 25 minuter att komma fram till perrongen, helt svettig, andfådd, och valkar på händerna. Sedan tog jag mig vidare för att möta upp snälla Emilia vid RER(tåget), hon hängde med mig för att väskan var för tung att hantera själv. I all stress så skyndar vi oss och hoppar på fel tåg och hamnar långt åt skogen. Bör även tilläggas att RER var avstängd under lång stund på grund av olycka vilket redan försenat vår resa. Hoppar av tåget snabbast möjligast och inser att vi inte betalat för vår tåg tur i annan zon, vilket gjorde att vi inte ens kom ut ur spärrarna för att kunna byta till rätt tåg. På något vis så klarade vi oss ur knipan och påbörjade vi vår färd tillbaka igen. Hamnar tillslut på rätt tåg efter att vara 1 timme sena till vårt möte med kvinnan. Hon har självklart meddelas om förseningen men vi mottog då ett sms där hon meddelade att hon inte kunde vänta på oss längre och åkte hem.
I desperation försökte vi ringa henne men utan svar. Vi anlände ute på landsbygden i Paris utan kontakt med kvinnan som vi åkte dit för och en stor klump till väska.

Bestämde oss för att sätta oss att äta och ringa runt för att få tag på kvinnan eller i alla fall adressen till gården. Får tag på kvinnans man och sätter oss i en taxi som kör ut oss till angiven adress som visar sig vara ett enormt och välkänt hästområde, tydligen Napoleons gamla jaktområden. Väskan lämnades av och vi började sedan promenera tillbaka över området helt förundrade mot någon form av buss.
Minuten senare så öppnade sig himlen och ner kom en störtskur med tillhörande åska och blixtar.
Vi hittade otroligt nog en buss och tog oss tillbaka till RER, resten är historia..
Hemma i lägenheten igen vid 21 alldeles slut av en helt galen dagstur i Paris förort.

En upplevelse rikare från min tid i Paris.

2 kommentarer:

  1. haha, stackars "lilla" väskan vad den får vara ute på äventyr i stora världen.

    SvaraRadera
  2. NEj nu! Din blogg är läskigt lik min, isn't it ;) Den bjuder jag på...

    SvaraRadera