måndag 1 februari 2010

Suède, Aurevoir - Paris, c'est parti!

Har spenderat mitt första dygn i nya lägenheten och mitt nya liv.

Resan gick smärtfritt och hade turen att träffa en super gullig svensk tjej vid namn Julia påväg från flyget. Hon och jag har åkt hit med samma öde, att leva Paris och plugga franska på Sorbonne. Tur för mig att hon hade stora öron och var så pass fräck att hon tog kontakt :)

Emilia mötte mig vid tåget och jag och Julia sa aurevoir och bestämde möte dagen efter för inskrivningen. Känns otroligt skönt att se Emilias trygga och glada ansikte komma emot mig och ge mig en riktig kram, den som känns i hjärtat.
För mig väntade en överraskning i form av middag och vin i vår lägenhet med vänner som jag träffade vid mitt förra besök i staden. Vilket välkomnande, Tack Emilia. Du är finast!
Sov som en prinsessa i vår loftsäng med en målad himmel att blicka på innan ögonlocken föll ner.

Upp tidigt med frukost klar och ett leende från min sambo. Började dagen med att promenera till skolområdet för att möta Julia och genomföra inskrivningen.
Det tar mig ca 20 minuter från lägenheten till skolan via metro eller promenad. Vädret växlade från värmande sol till gigantiska snöflingor som smälte innan de fallit till marken.
Nästa köp, Paraply!
Inskrivningen blev uppskjuten till morgondagen. Emilia begav sig till jobbet och Julia & Moi mötte Paris med nya nyfikna ögon. Ordnade telefonnummer, busskort och handlade lite mat och annat behövligt.
Skönt att ha ngn med sig som är lika oerfaren av staden som än själv. Vi klarade oss bra med enstaka nybörjar misstag. Jag samlar på dem, misstagen!
Efter att ha dödat lite tid så begav vi oss av hemåt och fikade och mös oss in i lägenheten tillsammans med våra nya intryck.

Snart kommer Emilia hemåt, ska packa upp mina saker och laga lite middag till oss.
Vardag helt enkelt, men hemma får man inte Brie till frukost och vin på en måndag, Ha!

Det kommer en morgondag med fler äventyr.

Mitt franska nummer är: 0033638791968.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar