torsdag 4 februari 2010

Marais, Pompidou & Rödvin kl 15

Är inne på min fjärde dag i Paris och det känns som en vardag börjar ta form sakta som säkert
Ska summera lite vad jag har hållit hus och haft för mig.

"Min sambo klev precis in till mig och berättar nyheten att hon har tappat lite vikt på magen och därmed ser man hennes navel (som för allas intresse är väldigt fulball)"

Återgår till min summering,
I tisdags så hade jag och Julia inskrivningen inplanerad, klockan 11 stod vi i Sorbonnes skolområde och väntade på att få prata med sekretariatet. Killen som hjälpte mig med det sista var super charmig och skön. Ingen knacklig engelska och torrgubbe där, tummen upp!
Han gav oss den sista informationen och ett nivåtest skulle genomföras samma eftermiddag.

Under väntan på nivåtestet så begav sig vi till Marais och strosade runt. Marais är gamla judiska kvarter som nu mer är känt för sin gaykultur och mysiga cafeer samt uteliv.
Vi hade lite dåligt väder men njöt så gott vi kunde ändå. Vi stannade till och åt lunch på ett gammalt (fick känslan av av "stammis" ställe) vid namn "La Perle" . Mest äldre människor och slitna soffor. Fick en super god och gigantisk omelett för 6,5 E, gillar student plånkan.


Nivåtestet gick som väntat, inte mkt att fylla i. Var ingen ide att ens försöka, vill inte skapa möjligheten för att jag råkade ha tur och hamna i en bättre grupp.
Utanför testet så träffade jag på ett trevligt tvillingpar från Chile som även de ska plugga nybörjar franska på S. Vi tog varandras nummer och bestämde oss för att ses.
Emilia och jag avslutade kvällen tillsammans med att laga en super god cocos & linssoppa och bara myste tillsammans.

Gårdagen så började E och jag dagen med att knata bort till en musikaffär ngt kvarter bort och köpa vår gitarr. En super fin akustisk med nylonsträngar i färgen svart. Hon är inte döpt än men ikväll ska vi inviga henne och då kommer nog ett namn naturligt.

"en notis, vi har en stor palm utanför vår dörr på vår uteplats, han heter Palme"

Julia kom sedan till mig och vi skickade tillsammans in sista papperna till CSN, Check!
Vi tog oss sedan till Pompidou och kikade på kulturhuset med alla rören på utsidan. Väldigt intressant byggnad. Sedan traskade vi gatorna ner och kikade i butiker. Vi märkte efter ett tag att vi hamnade på en gata full med prostituerade "de är tydligen kända för att vara äldre i Paris", tog oss snabbt därifrån. Både jag och Julia fick med oss ett par skor hem. Mina är riktigt bra promenad boots i skinn.
Sist men inte minst så satte vi oss på en uteservering och drack rödvin och pratade om livet i några timmar. Fantastiskt härligt :)

Dagen var inte slut än, vi gjorde oss iordning och begav oss hem till Zina i Nationale på italienskbjudning. Massor av mat och vin. Sedan drog vi vidare ut och mötte upp Dax en av chilenarna. Jätte mysig kille som kom in i gruppen fort. Vi hamnade på ett ställe vid Champs Elysées vid namn "SixtySeven". Dansade natten lång och hamnade sist i taxi hem vid 5.

Nu, till ett shoppingcenter i Chatelet les Halles med Emilia :)

Har inga bilder då jag inte äger kamera. ni som gärna vill se bildbevis får gärna börja skramla åt mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar